16 Bin Acentenin Kapanmasına İzin Vermeyiz

Türkiye çapında faaliyet gösteren sigorta acenteleri İstanbul Ticaret Odası’nda (İTO) yaptıkları zümre toplantısında birlik ve beraberlik mesajı verdi. 5684 Sayılı Sigortacılık Kanunu ve yönetme-likler nedeniyle oluşan sorunlarına çare arayan 16 bin sigorta acentesine destek, İTO Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Çağlar’dan geldi. Başkan Çağlar, “İTO bu konuda taraftır. 16 bin acentemizin kapanmasına ve 40 binden fazla insanın işsiz kalmasına izin vermeyiz. Acentelerimizin arkasındayız” mesajını verdi.

BU MESLEK HEP VAR OLACAK

İTO Sigortacılık Meslek Komitesi “Sigorta Acenteleri Yönetmeliği Acentelik Sözleşmeleri ve Trafik Sigortalarında Son Gelişmeler” konulu zümre toplantısı yaptı. Zümrenin açılışında konuşan Komite Üyesi Mehmet Özgür Yılmaz, kanun ve yönetmeliklerin getirdiği sıkıntılar ve sektörün son dönemde yaşadığı mağduriyetleri konuşup çözüm üretmek için bir araya geldiklerini söyledi. Yılmaz, İTO Başkanı İbrahim Çağlar’a ve Yönetim Kurulu’na sektöre verdiği destekten dolayı şükranlarını iletti. Yılmaz, “Sigorta acenteliği bir meslektir ve mesleğimiz hep var olacaktır” mesajını verdi.

MEVZİMİZİ, EKMEĞİMİZİ KORUYACAĞIZ

Zümrenin oturumunu yöneten Sigortacılık Meslek Komitesi Başkanı ve Meclis Üyesi Levent Korkut ise acentelerin sektörün yasal mevzuatları ile ilgili ciddi çalışmalar içinde olduğu bilgisini verdi. Korkut, “Sektörü genç kuşaklara devrederken onların koşarak geleceği ve mutlu olarak yapacakları bir meslek olması için çaba göstermekten başka bir niyetimiz yok” dedi.

Yönetsel ve mevzuat kaynaklı sıkıntılarla baş etmeye çalışan sektörün görüşü alınmadan kanun ve yönetmelik hazırlanması nedeniyle yaşanan sıkıntılara dikkat çeken Korkut, acenteleri bertaraf etmek isteyen uygulamalar nedeniyle yaşanan endişelerden örnekler verdi. Korkut, sektörün ekmeğini koruma derdinde olduğuna dikkat çekerek şunları söyledi: “Gün birlik ve beraberlik günüdür. Mevzimizi ve ekmeğimizi korumak birincil mücadelemiz olacak. İTO Başkanı İbrahim Çağlar bize çok ciddi katkı verdi ve cansiperane destekledi. Sorunlarımızı Başbakanımıza ve Bakanımıza aktarma konusunda ciddi çabaları var.”

100 POLİÇEDEN 66’SINI ACENTELER YAPIYOR

TOBB Sigorta Acenteleri İcra Komitesi Başkanı Hüseyin Kasap, Türkiye’de her 100 poliçeden 66’sının acenteler tarafından hazırlandığına dikkat çekerek, “16 bin acenteyi yok ettirmeyeceğiz” dedi. Kasap, acentelerin ürettiği sigorta içinde 93.6’lık kısmın trafik sigortalarına ait olduğuna dikkat çekti. Dünyadan karşılaştırmalı rakamlarla sektörün genel görünümü hakkında bir sunum yapan Kasap, “Türkiye’de 31 milyon kişi sigortalı olabilecekken 12 milyon kişiyi sigorta yapabilmişiz. Kişi başına düşen sigorta pirimi 336 TL. Sigortalanabilir nüfusun yüzde 38’ini sigortala-yabildik. Yabancıların iştahını da kabartan bu” dedi. Kasap, Türk insanının sigortada öncelikle uygun fiyata baktığını vurgulayarak, katılımcıların sorularını cevapladı.

İTO BU İŞİN ARKASINDA

İTO Başkanı İbrahim Çağlar toplantının açılışında yaptığı konuşmada, “Şunu size temin ediyorum ki, İTO bu işe taraftır. Çözümü için ne gerekiyorsa yapacaktır. Biz İTO’da görevli olduğumuz müddetçe acentelerimizin arkasındayız. Buradan, bu toplantıdan ne karar çıkarsa onu uygulayacağız” dedi. Başkan Çağlar, Afyon’da düzenlenen AK Parti Genel İstişare Toplantısı’nda konuyu Başbakan Binali Yıldırım ile Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci’ye ilk gündem maddesi olarak aktaracağını dile getirerek, “Gümrük ve Ticaret Bakanımız her konuda yanımızdadır. Başbakanımızın da ne kadar icraatçı ve pratik olduğunu biliyoruz. SAİK başkanımızın da gayreti ile bu işi çözeceğimize inanıyorum” açıklamasını yaptı. Başkan Çağlar, “16 bin sigorta acentesini kapatalım, 40 bin kişiyi işsiz mi bırakalım? Aileleriyle birlikte 150-160 bin kişi ne yapacak? Ne yapacak bu insanlar? Biz ne yapacağız ? Bizlere yol gösterenler sizlersiniz. Biz muhatabımızı nerede bulacağız” dedi.

ZÜMREDEN ÇIKAN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

  • Trafik sigortalarında levhaya kayıtlı (ruhsatlı) sigorta acenteleri sistemden her şirketin poliçesini kesebilmeli, uygun primli olanı sigorta tüketicisine ulaştırabilmeli. 
  • Bu olmuyorsa acilen Hazine Müsteşarlığı’nın yaptığı hazırlık çerçevesinde sabit tarifeye geçilmeli.
  • Sabit tarifede asgari komisyon mutlaka belirlenmeli, risturn (komisyon iadesi) yasaklanmalı.
  • Şu anda devam eden SBM sisteminde linkler kaldırılmalı, ekranda ‘sigorta aracınıza gidiniz’ ibaresi olmalı. Sigorta şirketlerinin poliçe düzenlemesi yönü kesinlikle düşünce bazında dahi olmamalı.
  • Tüketiciye uygun primi bulmak için sistemi kullanan sigorta aracılarının girmiş olduğu bilgilere istinaden sigorta şirketlerinin teklif vs. göndermesi önlenmeli, bilgi gizliliği esas alınmalı.
  • Sigorta şirketlerinin vermiş olduğu primler kısa sürede değişmemeli, mutlaka yeterli süre konmalı. Aksi taktirde güven iyice kaybolacak.
  • Trafik poliçelerinde iptal düzenlemeleri, diğer hizmet ve mal alımlarında olan düzeye getirilmeli. 
  • Şu anda olan 2+2 iptal hakkı hiçbir ürün ve hizmette uygulanmıyor, uygulanamaz. Uygulamanın devam etmesi halinde sigorta aracılarına, her iptal işlemi için (trafik poliçesi işlem maliyetini karşılayacak şekilde) maktu ücret ödenecek şekilde düzenleme yapılmalı.
  • Doğrudan tazmin sistemine bir an önce geçilmeli.